Hero

“İnsan, Toplum ve Medeniyet” dersi, Çin medeniyetinin bilgi, estetik, aşk, iktidar ve ahlak paradigmalarının sinema diliyle anlatıldığı en iyi örneklerinden biri olan “Hero” ile başladı.



2002 yılında gösterime giren Hero,  yani “Kahraman”, yönetmenliğini Zhang YİMOU’nun yaptığı, başrolünü JET Lİ’nin oynadığı orijinal adı YİNG XİONG olan bir Çin-Hong Kong yapımıdır.
Film, HAT ve SAVAŞ, KALEM ve KILIÇ gibi metaforların yanı sıra, ince bilek darbelerinin önemine dikkat çeken ama bunu yaparken AŞK ve İKTİDAR gibi insani duygularla da ilgilenen Uzakdoğu sinemasının son örneklerinden biri.
Filmde kılıç kullanma ile KALİGRAFİ, yani hüsnü hat sanatı arasındaki bağlantıların kurulmasına çok ilginç şekillerde yer verilmektedir. Film, kalem ve kılıç kullanmanın aynı temele dayandığını ve birinin diğerini geliştirebildiğini göstermeye çalışmaktadır. Kılıç kullanan kişinin önce kılıcı ile bütünleşmesi, sonra kılıcını yönetmesi ve daha sonra kılıçsız olarak da istediği sonuca ulaşabilmesi ile ilgili sözler, öğrenme ve bilgelik süreçleri açısından bizlere önemli ipuçları vermektedir.
Yapılan düelloların müzik eşliğinde zihinsel olarak yapılması ve bu sahnelerin başlangıçta siyah ve beyaz, daha sonra ise renkli verilmesi filme ayrı bir zenginlik katarken, olayların zihinsel olarak düzenlenmesi ve mum ışığının, duyguların yaydığı pozitif ve negatif enerjilerin algılanabilmesine imkân vermesi dikkat çekicidir. Yine yoğun olarak kullanılan KIRMIZI, BEYAZ ve MAVİ gibi renklerin duygu değişimine paralel olarak değişkenlik göstermesi de hem görsel bir şölen yaratmakta hem de iç ve dış dünya arasındaki ilişki hakkında önemli bilgiler vermektedir.
Ayrıca film bizlere, tarihin ordular tarafından değil, isimsiz bireyler tarafından yazıldığını ve gerçeğin ne olduğunu çok fazla bilemeyeceğimizi anlatıyor diyebiliriz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder